Tiedote hiilijalanjälkimerkistä
Foxtel Oy on laskenut yrityksensä hiilijalanjäljen vuoden 2024 osalta ja saanut käyttöönsä Keskuskauppakamarin myöntämän “Hiilijalanjälki laskettu” -merkin.
Laskenta toteutettiin osana Keskuskauppakamarin ilmasto-ohjelmaa, johon Foxtel Oy osallistui vuoden 2025 aikana. Ohjelma tarjosi asiantuntijaosaamista ja käytännön työkaluja hiilijalanjäljen laskentaan – arvokas tuki erityisesti pienelle ja keskisuurelle yritykselle, joka haluaa kehittää vastuullisuuttaan systemaattisesti.

Miksi tämä on tärkeää?
Foxtel on kotimainen perheyritys, joka valmistaa pyykinpesu- ja siivousaineita sekä kosmetiikkaa Orivedellä. Hiilijalanjälkilaskenta vahvistaa yrityksen sitoutumista kestävään ja läpinäkyvään toimintaan. Tuloksia hyödynnetään sekä tuotannon kehittämisessä, että yhteistyössä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa.
Tulos ja tavoitteet
Hiilijalanjälki laskettiin kansainvälisen GHG-protokollan mukaisesti, ja se kattoi yrityksen oman toiminnan suorat päästöt (Scope 1) sekä ostoenergian päästöt (Scope 2). Foxtelin tehtaan toimintojen vuoden 2024 hiilijalanjälki oli 285,9 tCO2e.
Laskennan tulokset antavat Foxtelille selkeän käsityksen nykytilanteesta ja konkreettisen lähtötason, johon verrata tulevia vastuullisuustoimia ja kehitystä. Koska tavoitteenamme on nostaa tuotantovolyymejamme, tavoitteemme on varmistaa, että hiilijalanjälkemme pysyy hyvässä suhteessa tuotannon kasvuun. Näin voimme kehittää liiketoimintaamme vastuullisesti, ja huolehtia samalla ympäristövaikutusten hallinnasta.
Toimenpiteet ja vaikutukset vuonna 2025
Foxtel jatkaa syksyllä 2025 Keskuskauppakamarin ilmasto-ohjelmassa. Ohjelma tarjoaa arvokasta tukea ympäristötoimenpiteiden suunnitteluun, esimerkiksi tuotekohtaisten hiilijalanjälkien laskentaan ja vastuullisuustyön kehittämiseen.
“Ilmasto-ohjelmaan osallistuminen antoi meille konkreettisen mallin ja työkalut hiilijalanjäljen laskentaan. Se toi osaamista, jota pienellä yrityksellä ei olisi ollut yksin käytettävissä. Nyt meillä on selkeä lähtökohta, josta voimme edetä kohti yhä vastuullisempaa liiketoimintaa,” kertoo Vili Elo, CEO.
Edelliset kirjoitukset


